آذرسیس

نحوه بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp/ در لینوکس

بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp در سیستم عامل لینوکس می تواند در زمان های حساس برای مخاطبان حیاتی باشد. tmp، در واقع یک دایرکتوری مهم و اساسی در سیستم عامل لینوکس است که برای ذخیره فایل های موقت مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از شرایط tmp حذف شده و موجب از بین رفتن فایل کلی فایل می شود. همچنین حذف بعضی از فایل ها می تواند امنیت یک سیستم یا شرکت را نیز به خطر بیندازد. همراه ما باشید تا با کمک مراحل این آموزش بتوانید فایل حذف شده را بازیابی کنید!

مراحل بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp در لینوکس

حال سوال این است، چرا باید فایل دایرکتوری tmp حذف شده را بازیابی کنیم؟ ممکن است فایل های موقتی که برای عملکرد صحیح برنامه ها و سیستم عامل ضروری هستند دقیقا در این directory حذف شده باشند! از طرفی اگر فایل های مهم و اساسی یک شرکت یا سازمان نیز در این دایرکتوری قرار داشته باشند می تواند امنیت کل سازمان را زیر سوال ببرد! چندین روش برای بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp وجود دارد که احتمالا نیاز به استفاده از مواردی مانند نرم افزارهای ویژه، خط فرمان و یا بازیابی داده های پشتیبان قبلی باشد.

مهم: فایل‌های مربوطه را از دایرکتوری tmp/ حذف نکنید، مگر اینکه دقیقا بدانید چه کاری انجام می‌دهید! انجام این  کار می تواند در سیستم‌های چند کاربره، فایل‌های فعال را حذف کرده و فعالیت‌های کاربران را مختل کند.

بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp

قبل از اجرای دستورات زیر به چند نکته توجه کنید:

  • tmp/ باید متعلق به کاربر root باشد.
  • تنظیم مجوزهای مناسب تا دسترسی به دایرکتوری برای همه کاربران مجاز شود. 
sudo mkdir /tmp
sudo chmod 1777 /tmp

اگر نمی خواهید این دسترسی برای همه مخاطبان امکان پذیر باشد، دستور زیر را اجرا کنید:

sudo mkdir -m 1777 /tmp

دستور زیر را برای بررسی مجوزهای دایرکتوری می توانید اجرا کنید:

ls -ld /tmp

مجوز تنظیم شده در این جا به این معنی است که همه (مالک، گروه و دیگران) می توانند فایل های موجود در فهرست را بخوانند، بنویسند و به آن‌ها دسترسی داشته باشند و فایل هایی که به t (sticky bit) دلالت می کنند، فقط می توانند توسط مالک آن‌ها حذف شود.

بازیابی دایرکتوری حذف شده tmp

توجه: هنگامی که دایرکتوری tmp/ را همان طور که در بالا نشان داده شده بازیابی کردید، توصیه می شود سیستم را مجددا راه اندازی کنید تا مطمئن شوید که همه برنامه‌ها به طور عادی کار می کنند.

داشتن یک سرور مجازی لینوکس باکیفیت که بتواند همزمان امنیت کاربر را نیز تامین کند، می تواند موقیتی بی نظیر باشد! شما می توانید سرور خود را از 60 لوکیشن معتبر در دنیا خریداری کرده و از خدمات کانفیگ رایگان نیز بهره مند شوید!

سخن آخر

در این مقاله نحوه بازیابی دایرکتوری tmp/ را پس از حذف غیر عمدی آن در لینوکس نشان دادیم. همان طور که دیدید دایرکتوری tmp/ بیشتر شامل فایل هایی است که موقتی بوده و توسط برنامه های مختلف برای ایجاد فایل های قفل و برای ذخیره سازی موقت داده ها استفاده می شود. بسیاری از این فایل ها برای برنامه های در حال اجرا مهم است و حذف آن‌ها منجر به خرابی سیستم می شود. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر سوالی دارید که همچنان مبهم است، می توانید از بخش نظرات با کارشناسان فنی در میان بگذارید.


3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *