آذرسیس

لایت اسپید یا آپاچی؛ کدام یک بهتر است؟
4.6/5 - (21 امتیاز)

اکثراً کاربران بر این باور هستند که ساخت یک وب سایت از ارائه دهنده هاست شروع می شود ولی ما برای شما یک پیش نیاز بهتری در نظر گرفته ایم! این مورد اطمینان داشتن از قرار گرفتن بر روی یک وب سرور مناسب خواهد بود! لایت اسپید یا آپاچی؟ کدام گزینه بهتر و مناسب تری برای شماست؟ موضوع این عنوان از وبلاگ های آموزشی آذرسیس انتخاب بین دو گزینه محبوب لایت اسپید یا آپاچی است. پس اگر شما هم جزو صاحبان کسب و کار آنلاین و یا توسعه دهندگان همیشه در تلاش هستید و می خواهید که با بالا ترین سرعت ارائه خدمات کنید و یا جزو کسانی هستید که محیط سرور خود را مدیریت می کنند توجه تان را به ادامه مقاله لایت اسپید یا آپاچی جلب می کنم…

لایت اسپید یا آپاچی؛ کدام یک بهتر است؟

وب سرور آپاچی چیست؟

آپاچی پر استفاده ترین وب سرور موجود همه کاره، رایگان و انعطاف پذیر است و در بازار سرور های وب یک غول به شمار می رود. این سرور در سال 1995 راه اندازی شده و از آن زمان بر این صنعت حاکمیت خود را اعلام کرده است. آپاچی هم در سیستم های ویندوز و هم در لینوکس کار می کند ولی بهترین عملکرد را در سرور مجازی لینوکس دارد. آپاچی یک Solution متن باز و بخشی از Lamp Stack است که شامل آپاچی، لینوکس، MySQL و PHP می شود همچنین یکی از محبوب ترین پیکربندی های نرم افزار است. این سرور مدام در حال رشد بوده و امروزه به عنوان یکی از امن ترین و پایدارترین سرور ها شناخته می شود.

وب سرور لایت اسپید چیست؟

لایت اسپید یک وب سرور تجاری و بزرگترین امتیاز آن عملکرد عالی آن است. لایت اسپید در سال 2003 با مدیریت George Wang و به عنوان جایگزینی برای آپاچی ارائه شده، این سرور می تواند تمام اطلاعات آپاچی را بخواند و سپس دستورات مشابهی را اجرا کند. پیشرفت اولیه در سرور لایت اسپید در قسمت عملکرد و مقیاس پذیری آن بود. اما حتی اگر لایت اسپید جایگزین آپاچی شود از کدهای پایه یکسانی استفاده نمی کند. این نرم افزار از قابلیت پیش بینی برای مدیریت جریان ترافیک ورودی استفاده می کند تا بار موجود روی وب سرور کاهش یابد.

مقایسه وب سرور لایت اسپید یا آپاچی

سرور آپاچی یا لایت اسپید؟

بعد از انتخاب هاست مناسب، اولین قدم در ساخت و طراحی وب سایت انتخاب درست یک وب سرور است. اما می توانید با جزییات بیشتری به مطالعه عنوان لایت اسپید یا آپاچی ادامه دهید:

1- مقایسه وب سرور لایت اسپید یا آپاچی بر اساس عملکرد

اکثر وب سایت ها به صورت پویا عمل می کنند، بنابراین آن ها از برنامه نویسی Server-Side استفاده می کنند. این برنامه تعیین می کند که چگونه یک سرور می تواند در خواست های کاربران مختلف را رسیدگی کند. ابزارهای مختلفی برای ایجاد محتوا پویا وجود دارد، CMS یکی از این ابزار هاست. ابزار های Drupal ،Joomla و Magneto در استفاده از CMS شانس بیشتری ارائه می دهند.

در واقع در عملکرد لایت اسپید یا آپاچی برنده مشخصی وجود ندارد! وب سرور آپاچی را می توان با استفاده از PHP-FPM یا Fast-CGI پیکربندی کرد. در نتیجه Apache بارهای بیشتر را بهتر مدیریت کند و عملکرد سریع تری در محیط PHP چندکاربره حفظ کند. سرور لایت اسپید هم خوب است ولی آپاچی Raw Speed بهتری ارائه می دهد. اما اگر صاحب وب سایت بزرگتری هستید، ویژگی فشرده سازی صفحه پیشرفته در لایت اسپید، به آن برتری می دهد. ولی درباره محتوا ثابت داستان کمی متفاوت است!

2- مقایسه وب سرور لایت اسپید یا آپاچی بر اساس محبوبیت

باید بدانید که آپاچی محبوب تر از LightSpeed است و تقریباً یک دهه از لایت اسپید قدیمی تر بوده و این امر باعث شده جای خود را در بازار پیدا کند. در واقع لایت اسپید زمانی ارائه شد که آپاچی 60% وب سایت ها را تامین می کرد. البته امروزه وضعیت کمی تغییر کرده! گزارش های سایت Netcraft تایید کرد که آپاچی تقریبا جای خود را به Nginx داده و در حال حاضر تقریباً 25% از سهم بازار را در اختیار دارد. در کل در یک میلیون 29.55% از وب سایت ها توسط آپاچی طراحی شده و فقط 1.86% از آن ها توسط لایت اسپید طراحی شده است. در نتیجه، با گفته Webcraft برنده واقعی از نظر محبوبیت آپاچی می باشد.

بررسی و مقایسه دو وب سرور آپاچی و لایت اسپید

3- مقایسه وب سرور لایت اسپید یا آپاچی بر اساس امنیت

با گذشت زمان و افزایش حملات سایبری امنیت یکی از مهمترین زمینه ها به حساب می آید. مزیت وب سرور آپاچی این است که تمام موارد لازم برای ایمن سازی سرور را در اختیار دارد. این امر به شما امکان می دهد تا دسترسی کاربر را مسدود کرده و قوانین امنیتی را اعمال و ماژول های غیر ضروری را حذف کنید.

آپاچی به طور مرتب استاندارد های ایمنی را بروز می کند و به طور مکرر وصله های آسیب پذیری و بهینه سازی های امنیتی را منتشر می کند. از سوی دیگر، لایت اسپید محافظت پیشرفته را فراهم می کند. همچنین، از قوانین Mod-Security آپاچی پشتیبانی می کند. از این رو انتظار می رود لایت اسپید هم دفاع قوی داشته باشد. یکی از مواردی که لایت اسپید در آن برتری دارد، محافظت در برابر حملات Brute Force و سایر حملات DDos است.

4- مقایسه لایت اسپید یا آپاچی براساس پشتیبانی سیستم عامل

یکی از عناصری که باید در پیکربندی وب سایت در نظر گرفت، سیستم عامل است. سرور های لینوکس همچنان بر بخش میزبانی وب تسلط دارد. بنابراین سیستم عامل های Unix-Lile یک انتخاب طبیعی است. پس فرقی نمی کند که کدام سرور را اجرا کنید. آپاچی از تمام سیستم عامل های لینوکس پشتیبانی می کند. از آن جایی که لایت اسپید بر پایه آپاچی است در نتیجه این سرور هم از طرف تمام سیتم عامل ها پشتیبانی می شود. باید اشاره کنیم که حتی اگر آپاچی به طور کامل برای ویندوز بهینه شده باشد، لایت اسپید از ان پشتیبانی نمی کند بنابراین در این بخش لایت اسپید یا آپاچی؟ آپاچی برنده است.

سخن آخر

به پایان این مقاله رسیدیم! اکنون زمان آن رسیده که بفهمیم کدام وب سرور برای شما مناسب است. خوب باید بگوییم که لایت اسپید بهتر است زیرا مبتنی بر ساختار رویداد محور است و محتوای استاتیک را بسیار سریعتر از آپاچی ارائه می دهد. همچنین، هنگام فشرده سازی صفحات بسیار بهتر عمل می کند. همچنین، لایت اسپید محافظت پیشرفته DDos را ارائه می دهد که در هنگام ترافیک بالا دانلود را کاهش می دهد. این Solution برای سایت های پربازدید بهترین است. آپاچی از تمام سیستم عامل ها خصوصا ویندوز پشتیبانی می کند و استفاده از آن رایگان است. ولی در نهایت اینکه شما کدام سرور را انتخاب کنید کاملا به خودتان بستگی دارد. حال به نظر شما لایت اسپید یا آپاچی؟


2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *