آذرسیس

Introduction of domain extensions
4/5 - (5 امتیاز)

پسوند های نام دامنه آخرین قسمت نام دامنه ها هستند. به عنوان مثال، در azarsys.com پسوند دامنه com. است. اگر در اوایل دهه 80 میلادی می خواستیم به یک وب سایت دسترسی داشته باشیم، باید یک رشته طولانی از اعداد را که آدرس IP نام دارد، تایپ می کردیم. این تنها راهی بود که رایانه های اولیه با آن قادر به برقراری ارتباط در شبکه بودند. به لطف سیستم نام دامنه (DNS) حالا ما می توانیم نام های دامنه را به راحتی در نوار آدرس خود تایپ کنیم تا به هر وب سایتی که می خواهیم دسترسی داشته باشیم. در نتیجه، به جای اینکه آدرس را کامل تایپ کنیم همراه ما باشید تا با انواع مختلف پسوندهای دامنه آشنا شویم.

معرفی پسوند دامنه ها

انواع پسوند های دامنه 

1- پسوند های دامنه عمومی: این پسوندها رایج ترین شکل پسوند دامنه هستند. ما قبلا تنها می توانستین بین org,. .com و net. یکی را انتخاب کنیم، اما، در سال های اخیر، تعداد دامنه های سطح بالای عمومی افزایش یافته است. از این دسته می توان به blog. و beer. اشاره کرد.

2- پسوند های دامنه حمایت شده: این سبک از دامنه به انواع خاصی از سازمان ها و گروه ها محدود می شود. برای ثبت آنها باید شرایط خاصی را فراهم کرد زیرا محدودیت هایی برای ثبت این دامنه ها وجود دارد. از این دامنه ها می توان به gov., .euro ,.edu اشاره کرد.

3- پسوند های دامنه عمومی محدود شده: این نوع پسوند دامنه مشابه دامنه های عمومی است اما، برای دسته خاصی از وب سایت ها در نظر گرفته شده است. هنگامی این نوع پسوند دامنه را ثبت می کنیم، معمولا باید اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت خود و هدف مورد نظر ارائه دهیم. برخی از این دامنه ها عبارتند از : name. و pro.

4- پسوند های دامنه کد کشور: در آخر می توانیم به پسوند های دامنه کد کشور اشاره کنیم. هر کشور دامنه مخصوص به خود را دارد که به شناسایی اینکه سایت متعلق به کدام کشور است، کمک می کند. در این زمینه پسوند های رایج عبارتند از: ir, uk ,.co. و us. با این حال، این افزونه ها انعطاف پذیرتر هستند و می توانند برای مواردی بیش از شناسایی مکان ها استفاده شوند. برای مثال، پسوند دامنه co. متعلق به کلمبیا است ولی از طرف کسب و کارها و استارت آپ ها در سراسر جهان استفاده می شود.

انواع مختلف پسوند های دامنه متداول

همانطور که می دانید، امروزه هزاران پسوند دامنه مختلف وجود دارد. خوشبختانه تمام این موارد برای وب سایت ما اعمال نمی شوند، بنابراین نیازی نیست که در جستجو خود برای یافتن نام دامنه غرق شویم. در اینجا ما به متداول ترین و در دسترس ترین نام های دامنه مناسب برای وب سایت اشاره می کنیم:

معرفی پسوند دامنه ها

  1. com. : این پسوند محبوب ترین و رایج ترین پسوند دامنه است که در ابتدا برای سازمان های تجاری ایجاد شد. هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.
  2. net. : این پسوند مخفف کلمه network است و در ابتدا برای شرکت هایی که با فناوری شبکه و زیر ساخت های اینترنتی سروکار دارند ایجاد شد ولی حالا هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد و بعد از com. حرف اول را می زند.
  3. org. : این افزونه برای اولین بار برای استفاده توسط سازمان های غیر انتفاعی ایجاد شد. ولی دیگر در این زمینه مورد استفاده نیست و دامنه رایج برای وب سایت های آموزشی و مدارس است.
  4. co. : این افزونه نسبتا جدید است ولی در فضای راه اندازی، با آن روبرو خواهید شد. این پسوند نام دامنه ای است که یک شرکت را نشان می دهد.

ده ها پسوند نام دامنه دیگر امروزه وجود دارند که برای وب سایت های جدید اعمال می شوند.

انتخاب پسوند نام دامنه مناسب

با وجود تعداد زیاد پسوند های نام دامنه، انتخاب مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. زیرا، پسوند نام دامنه انتخابی ما می تواند بر نحوه درک بازدید کنندگان از وب سایت تاثیر بگذارد. همچنین، برخی از این دامنه ها به یادماندنی تر هستند و می توانند برند ما را تقویت کنند یا به آن آسیب بزنند.

پسوند دامنه ای که انتخاب می کنیم به هیچ وجه بر عملکرد سایت ما تاثیر نمی گذارد ولی می تواند نحوه درک مردم از وب سایت را تغییر دهد. به عنوان مثال، tools.com قدرت و اعتبار بیشتری نسبت به tools.biz یا tools.info دارد. به عنوان یک قانون کلی، ما باید سعی کنیم com. را برای دامنه انتخابی خود بدست آوریم و اگر در دسترس نباشد بهترین گزینه net. است. اگر هیچ کدام از آنها در دسترس نبودند می توانیم پسوند های دامنه دیگر را جستجو کنیم.

تاثیر پسوند های دامنه در کسب و کار ها

راه های زیادی برای استفاده از پسوند های دامنه برای برند سازی خلاقانه، بازاریابی و جذب مشتری وجود دارد. با گزینه های گسترده ای که امروزه در دسترس است، اکنون این فرصت را داریم که از پسوند های دامنه بطور خلاقانه استفاده کنیم تا نوع کسب و کاری که در حال اجرا هستیم را بهتر نشان دهیم. برای مثال، می توانیم از دامنه blog. برای وبلاگ خود و از دامنه shop. برای فروشگاه آنلاین خود و همچنین از دامنه city. برای تجارت خود در یک شهر خاص استفاده کنیم. می توانیم از یک دامنه خاص صنعت برای هدف قرار دادن یک صنعت خاص یا یک دامنه برند برای تبلیغ برند خود استفاده کنیم.

بیایید چند نمونه خاص از این پسوند های دامنه را بررسی کنیم:

معرفی دامنه های وبسایتی

shop. – اگر یک فروشگاه آنلاین داشته باشیم و یا یک خرده فروش کوچک باشیم، shop. می تواند یک پسوند دامنه عالی برای ما باشد. بسیار کاربردی است و به بازدید کنندگان کمک می کند تا بدانند ما یک کسب و کار آنلاین هستیم. دامنه shop. خود به راحتی قابل درک است و یک اصطلاح جهانی است که مصرف کنندگان از سراسر جهان آن را تشخیص می دهند که می توانند از همه جا برای خرید کالا و محصولات از آن وب سایت استفاده کنند.

io. و tech. – اگر یک استارت آپ فناوری باشیم، ممکن است پسوندی مدرن تر را در نظر بگیریم مانند: io. یا tech.، این افزونه های دامنه گزینه ای محبوب برای انواع شرکت های نرم افزار، برنامه ها و پیشروان فناوری مانند: اینتل و سیسکو هستند.

xyz. – دامنه xyz که یکی از موفق ترین پسوندهای دامنه جدید در سراسر جهان محسوب می شود، در بین شرکت های بزرگ جهانی به ویژه شرکت مادر Alphabet and Block و Google محبوب است. این افزونه می تواند برای شرکت ها در تمام صنایع ایده آل باشد، زیرا به مخاطبان نشان می دهد ما سازمانی هستیم که خدمات یا محصولاتی را ارائه می دهیم.

me. – دامنه me. که در واقع کد کشور منتونگرو است، می تواند راهی عالی برای تبلیغ آنلاین برند شخصی ما باشد. این افزونه برای افراد در نظر گرفته شده و می تواند به ما در ایجاد یک حضور آنلاین حرفه ای کمک کند.

blog. – اگر یک وبلاگ نویس باشیم پسوندی که باید در نظر بگیریم، blog. است. می توانیم از این پسوند برای جستجو و بخاطر سپردن URL خود استفاده کنیم. این گزینه منحصر به فرد و گیرا است و به مخاطب کمک می کند تا بداند دقیقا چه نوع وب سایتی را باید انتظار داشته باشد.

live. – برند های جهانی و سازندگان محتوا اکنون از پسوند دامنه live. استفاده می کنند تا به بینندگان کمک کنند به محتوای زنده دسترسی داشته باشند. اگر به دنبال ایجاد یک وب سایت برای یک برند اجتماعی، شرکت رسانه ای، ورزش های مجازی یا شاید حتی یک مرکز محتوا برای شرکت خدمات رفاهی باشیم، live. گزینه مناسبی است.

مزایا و معایب استفاده از پسوندهای دامنه

ما به هیچ وجه نمی خواهیم این تصور ایجاد شود که مایل به سرمایه گذاری در وب سایت خود نیستیم و یا سعی در این داریم تا هویت رقیب خود را از بین ببریم. امروزه گزینه های بیشتری به غیر از ایجاد یک نام تجاری جدید وجود دارد. پس، می توانیم به جای آن از یک پسوند نام دامنه سطح بالا استفاده کنیم. حالا بیایید مزایا و معایب استفاده از پسوند دامنه را بررسی کنیم:

مزایا:

  1. امکانات بسیار زیادی برای ثبت دامنه بدون نیاز به راه حل های ناخوشایند، وجود دارد.
  2. می توان دامنه های کوتاهی ایجاد کرد تا مخاطبان بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند.
  3. یک پسوند نام دامنه سطح بالا که بخشی از کسب و کار ما است فرصتی برای ایجاد یک نام تجاری قوی ایجاد می کند.
  4. پسوندهای دامنه سطح بالا در آینده بسیار متداول و همه گیر می شوند. پس، بگذارید مخاطبان بدانند انگشت شما بر روی نبض اینترنت است.

معایب:

  1. حدود 50% از تمام دامنه های وب com. هستند. و این همان چیزی است که مخاطب همیشه از ما انتظار دارد.
  2. طبق گفته marketingland، پسوندهای دامنه اصلی مانند: com. یا net. در بین عموم مردم بیش از دو برابرنسبت به دامنه های جدید شناخته شده هستند، پس ممکن است مجبور شویم منابع، پول و وقت بیشتری برای برندسازی صرف کنیم تا مطمئن شویم کاربران بطور تصادفی سراغ رقیبی با نام com. نروند.
  3. اگر مخاطبان از فناوری آگاه نباشند، ممکن است با یک پسوند دامنه جدید گیج شوند.
  4. اگر یک رقیب مستقیم مالک نسخه com. نام دامنه ما باشد، ثبت دامنه با یک پسوند دامنه جدید ایده خوبی نیست. اگر مشتریان به اشتباه نام دامنه ما را com. تایپ کنند، آنها را مستقیما به رقیب خود هدایت می کنیم.

برای دیدن ویدیو های آموزشی بیشتر می توانید کانال یوتوب ما را دنبال کنید.

سخن آخر

همانطور که می بینید، موارد زیادی برای یک پسوند دامنه ساده وجود دارد. امیدواریم اکنون ایده بهتری درمورد اینکه، چرا پسوند های دامنه بسیار مهم هستند و چگونه می توانید هنگام ثبت دامنه خود، پسوند مناسب را برای وب سایت انتخاب کنید، داشته باشید. از اینکه ما را در این مقاله همراهی کردید، متشکریم و امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.


3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *