آذرسیس

How to view uncommented configuration files in Linux
5/5 - (1 امتیاز)

اگر به دنبال یک فایل پیکربندی شده هستید که کامنت های بسیاری را دربر می گیرد و فقط می خواهید تنظیمات مهم مورد نیاز خود را از آن فیلتر کنید. ” نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس ” به کمک شما می آید! این فایل ها اصلی ترین تفاوت بین سیستم عامل های لینوکس و ویندوز می باشد. اما همان طور که اطلاع دارید لینوکس بسیار ساده تر و کاربر پسند تر از ویندوز است. در این مقاله آذرسیس راه های مختلفی برای مشاهده فایل پیکربندی بدون خط توضیحات در Linux به شما نشان خواهیم داد. با ما تا آخر آموزش نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس همراه باشید، همچنین می توانید سوالات و ایرادات احتمالی را از قسمت کامنت در انتها پست پیش رو مطرح کنید…

نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس

نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس

برای مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت می توانید از دستور Grep To استفاده کنید. دستور زیر به شما امکان می دهد تنظیمات فعلی PHP 7.1 را بدون هیچ کامنتی مشاهده کنید. علامت ; خطوطی که با این علامت شروع می شوند را حذف می کند. این کاراکتر در این مرحله برای کامنت گذاری استفاده می شود. توجه داشته باشید از آن جایی که ; یک کاراکتر خاص است، برای تغییر معنا آن در دستور باید از کاراکتر \ escape استفاده کنید.

 grep ^[^\;] /etc/php/7.1/cli/php.ini

نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس

در اکثر فایل های پیکربندی، کاراکتر # برای کامنت کردن یک خط استفاده می شود، بنابراین می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

 grep ^[^#] /etc/postfix/main.cf

اگر خطوطی دارید که با فاصله ها یا برگه های دیگری شروع می شوند، سپس # یا ; کاراکتر ؟ را به دنبال دارد، می توانید از دستور زیر استفاده کنید که باید فضاهای خالی یا خطوط خروجی را نیز حذف کند.

 egrep -v "^$|^[[:space:]]*;" /etc/php/7.1/cli/php.ini

و یا

 egrep -v "^$|^[[:space:]]*#" /etc/postfix/main.cf

نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس

همان طور که در مثال بالا میبینید، سوئیچ v- به معنای نشان دادن خطوط غیر منطبق به جای نشان دادن خطوط منطبق (در واقع معنا تطبیق را معکوس می کند) و در الگو “^$|^[[:space:]]*#” است:

  1. ^$ – حذف فضاهای خالی را فعال می کند.
  2. ^[[:space:]]*# یا ^[[:space:]]*; – تطبیق خطوطی که با # یا ; شروع می شوند را فعال می کند. یا “some spaces/tabs.
  3. | – عملگر infix است که دو عبارت منظم را به هم لینک می‌دهد.

با طی مراحل بالا می توانید فایل های پیکربندی بدون کامنت در Linux را مشاهده کنید.

سخن آخر

حال با مطالعه مقاله بالا دانستیم که برای فیلتر کردن تنظیمات مهم یک فایل پیکربندی شده، به همراه کامنت از چه دستوراتی باید استفاده کنیم! زیرا ما در این آموزش نحوه مشاهده فایل های پیکربندی بدون کامنت در لینوکس را بررسی کرده و همچنین راه های مختلفی برای این آموزش را به نمایش گذاشتیم. از همین رو امیدواریم این آموزش برای تان مفید بوده باشد. نظریه و تئوری های خود را در این حوزه تحقیقاتی از لینوکس را با ما و سایر کاربران به اشتراک گذاشته و برای سهولت در امر میزبانی یک مشاوره رایگان را مهمان کارشناسان تخصصی ما باشید…


3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *