آذرسیس

6 روش موثر در مقابله با حملات DDOS - آذرسیس
5/5 - (1 امتیاز)

اگر از ما بپرسید که به نظر شما خطرناک ترین حملات در بستر اینترنت چیست؟ قطعاً پاسخ ما به این سوال حملات DDOS خواهد بود.

این حمله ها با ایجاد ترافیک و درخواست های بیش از حد و اندازه برای وب سایت شماست که پهنا باند و اتصالات شبکه را مورد هدف قرار می دهد.

هدف از این حملات ایجاد ناتوانی در شبکه و سرور می باشد، این نوع حملات در خدمات آنلاین و وب سایت های خبری بیشتر دیده می شود.

برای آشنایی کامل با حملات DDOS و روش های مقابله با این نوع حملات از شما دعوت می کنیم که تا پایان این مقاله همراه آذرسیس بمانید.

DDOS

ماهیت کلی حملات DDOS

از زمانی که تمام پلتفرم های مورد نیاز انسان، از طریق وب سایت ها قابل تامین شد، حملات DDOS نیز به یک موضل بزرگ برای وب سایت ها تبدیل شد.

شاید این نوع حملات در ابتدا کار فقط متوجه شرکت و سازمان های بزرگ می شد، ولی امروزه هیچ وب سایتی از دست آن ها در امان نیست.

و تنها یک حمله DDOS از سمت هکرها کافیست تا در چند دقیقه عملکرد همیشگی وب سایت شما را از بین برده و آن را از کار بیاندازد.

DDOS مخفف کلمه Distributed Denial of Service (DDoS) Attack است که معنی حمله انکار سرویس توضیع را می دهد و در آن سرویس به حدی تحت فشار قرار می گیرد تا نتواند سرویس دهی کند.

در این حمله به دلیل حفظ حالت سخت افزاری سرور، اطلاعات شما هیچ آسیبی نمی بیند و فقط سرورتان کارایی خود را از دست خواهد داد.

همچنین این ترافیک جعلی در سرور موجب عدم پردازش در خواست های واقعی و در نهایت نارضایتی مشتریان و از دست دادن درآمد وارده از سمت آن ها خواهد شد.

DDOS

بخش های مختلف حملات DDOS

  • هکر

مهم ترین بخش از حملات DDOS همان هکر ها (Attacker) هستند که سعی می کنند تا حد امکان با ارسال انواع بسته های اطلاعاتی سیستم را مختل کنند.

  • گرداننده

Handlers همان دسته از بسته های مخربی هستند که هکر ها با استفاده از آن ها دستورات مخرب را به سرویس انتخابی خود می فرستند.

  • عامل

Agents یا عامل ها به اقداماتی گفته می شود که دستورات ارسالی از طرف هکر ها را در سرویس مقصد برای مختل شدن آن به اجرا می گذارند.

انگیزه های پشت حملات DDOS

پشت صحنه حملات DDOS قطعاً نقشه های مخرب بسیاری برای وب سایت و کسب و کار شما وجود دارد، که بهتر است از آن ها آگاه باشید.

  1. قطع ارتباط یا خدمات ارائه شده به مشتریان در جهت آسیب به درآمد و کسب و کار
  2. آسیب زدن به ماهیت برند شما از طرف رقیب تجاری تان
  3. پرت کردن حواس تیم تان به این حمله و پیشبرد اهداف دیگر از طرف رقیب

DDOS

انواع حملات DDOS

برای جلوگیری از این حملات ابتدا باید انواع آن را بدانیم، ما در این بخش انواع حملات DDOS را برای شما کاربران و صاحبان وب آورده ایم.

  • حملات بر اساس حجم

این حمله از رایج ترین نوع های حملات DDOS است که به راحتی از طرف شما صاحبان وب سایت قابل تشخیص می باشد.

در این دسته از حملات مهاجم از روش های متفاوتی برای ایجاد حجم ترافیک هنگفت جهت از کار افتادن پهنای باند شبکه استفاده می کند.

این حجم زیاد ترافیک باعث می شود تا ترافیک قانونی به داخل و به خارج از وب سایت هم از کار بیافتد، و عملاً مانع از رسیدن به هدف خود شوید.

  • حملات بر اساس پروتکل

یکی دیگر از انواع حملات DDOS حمله بر اساس پروتکل می باشد که در این نوع در واقع لایه های 3 و 4 را مورد حمله قرار می دهد.

در این حمله هکرها از درخواست های اتصالات مخرب جهت مصرف ظرفیت پردازش منابع مانند سرور، فایروال و Load Balancer ها استفاده می کنند.

  • حملات لایه برنامه

حملات Application لایه 7 را مورد هدف قرار می دهد که بالاترین لایه در مدل شبکه OSI است، همچنین نزدیک ترین لایه به کاربران نهایی است.

این حملات در مقابل انواع دیگر نسبتاً حجم کمتری دارند، به همین خاطر است که شناسایی این دسته اصلاً کار آسانی نیست.

DDOS

6 مورد از بهترین روش ها برای مقابله با حملات DDOS

شاید به تعداد حملات DDO، روش های مقابله با آن نیز وجود داشته باشد، اما ما در ادامه این آموزش 6 مورد از بهترین روش ها را برای شما عزیزان آورده ایم.

  • نظارت بر ترافیک

یکی از ضروری ترین نظارت هایی که باید به طور مرتب انجام دهید، نظارت بر ترافیک وب سایت تان می باشد که با این روش بیشتر حملات قابل شناسایی هستند.

در هر زمان که ترافیک وب سایت از یک حد تعریف شده ای بالاتر برود، به معنی یک هشدار برای شماست زیرا حملات DDOS با حجم بالا انجام می شود.

بهترین روش جلوگیری در این حالت پیکربندی های مناسبی را برای هشدار در ابزار های نظارتی خودتان داشته باشید، همین مورد به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

  • سازماندهی یک طرح مقابله با حملات

با توجه به بزرگی و سیاست های موجود در سازمان خود می توانید تیم های متعددی را برای به عهده گرفتن مسئولیت های زیر ساختی در نظر بگیرید.

اولین کاری که باید بعد از وقوع حملات در وب سایت انجام دهید، به حداقل رساندن تاثیر حمله بر Application خودتان است.

تیم زیر ساختی که در نظر گرفته اید، باید از همان ابتدا نحوه شروع و نقطه پایان یافتن این حملات را به طور دقیق و واضح ثبت کنید.

یک CheckList تهیه کنید و تمام فرآیند و مراحل ها را به طور کامل تعریف کنید، این می تواند لیست ابزار هایی که استفاده می کنید هم باشد.

ارتباطات موجود را به درستی تعریف کرده و سازماندهی نمایید، تمام مسئولیت ها و واکنش های هر کدام از اعضا تیم را به صورت مستند بنویسید.

  • فعال کردن WAF

از دیگر روش های مقابله با حملات DDOS فعال کردن فایروال است، فایروال  Web Application از مجموعه ای است که به محافظت از  Web Application یا API می باشد.

WAF ما بین اپلیکیشن و HTTP قرار می گیرد و Expoilts رایج وب هایی را که تحت تاثیر قرار می دهد را به طور کامل فیلتر می کند.

  • فیلتر کردن IP

روش فیلتر کردن IP های مشکوک نسبت به سایر روش ها عملی تر است، در این حالت لیست IP هایی که مشکوک به نظر می رسد را تحت تعقیب قرار می دهید.

برای مثال از دلایلی که یک IP مشکوک دارد می توان به تعداد بازدید های بیش از حد و غیر منطقی، تلاش برای ورود به وب سایت و دسته ای که ترافیک سایت را بیش از حد بالا می برد اشاره کرد.

وردپرس به شما این امکان را می دهد تا IP های مشکوک را در یک لیست سیاه قرار داده و از به نوعی از تهدیدات احتمال خلاص شوید.

همچنین در این روش می توانید از افزونه هایی مانند Firewall و یا All in one WP Security نیز با هدف بلاک کردن IP های مشکوک استفاده کنید.

  • CDN

CDN یک شبکه تحویل محتواست که با استفاده از این سرویس ها می توانید کپی هایی از وب سایت خود را در مراکز داده ذخیره کنید.

محبوب ترین CDN ها آن هایی هستند که مراکز داده خود را از سراسر جهان ارائه می کنند، در واقع به عنوان یک واسطه بین شما و بازدیدکنندگان شما هستند.

با استفاده از این روش در هر زمانی که مشکلی برای وب سایت شما پیش بیاید، یک نسخه Chach شده از سرور های خود برای کم شدن فشار روی سرور شما ارائه می دهد.

CDN ها زمان بارگیری را به طور قابل توجهی کاهش می دهند، و با جلوگیری از ایجاد ترافیک بالا وظیفه یک FireBreak را مقابل حملات DDOS انجام می دهند.

CDN ها در آن واحد تغییرات ایجاد شده در الگو حجم ترافیک را تشخیص می دهند و فوراً برای کاهش حجم و جلوگیری از خرابی احتمالی وارد عمل می شوند.

اکثر وب سایت ها می توانند به راحتی از CDN و قابلیت های رایگان جذاب آن استفاده کنند همچنین بیشتر CND ها با WordPress ادغام می شوند.

  • Load Balance

Load Balance یکی دیگر از روش های حفظ امنیت هستند که با اجرا این روش نیز می توان از هرگونه حمله DDOS در امان بود.

Load Balance یا متعادل کننده های بار با تغییر مسیر برای ترافیک ایجاد شده در سرورها، سطح حمله و مصرف منابع را به حداقل می رساند.

همچنین در صورت آسیب پذیر شدن یک سرور یک لایه اضافه امنیتی در برابر حملات DDOS ایجاد می کند، و نسبت به روش های دیگر هزینه کمتری دارند.

اما یک نکته مهم و قابل تامل این است که با وجود مزایا بی شمار، متاسفانه استفاده از این روش در وب سایت ها به حد کافی گسترش نیافته است.

DDOS

همان طور که پیش تر اشاره شد، هدف حملات DDOS نا توان ساختن سرور شما به وسیله وارد کردن حجم زیادی از ترافیک در آن واحد می باشد.

بنابراین ضروری است که با انتخاب یک سرور اختصاصی پر قدرت همراه با آپتایم بالا، سخت افزار قدرتمند و پشتیبانی حرفه ای تمام وقت، کسب وکار و اطلاعات خود را تضمین کنید.

آذرسیس برای اولین بار در ایران با ارائه دهنده سرور اختصاصی از 60 لوکیشن در دنیا با بالاترین کیفیت ممکن، هزینه مقرون به صرفه در خدمت تمامی کاربران می باشد.

سخن آخر

شاید فکر کنید که تنها وب سایت سازمان ها و شرکت های بزرگ است که باید نگران مورد حمله قرار گرفتن از سمت DDOS ها باشند!

باید بگوییم که اصلاً این طور نیست و وب سایت های کوچک نیز می توانند قربانی این حملات بشوند، پس توصیه می کنیم این موضوع را جدی بگیرید.

در صورتی که در مورد حملات DDOS و نحوه جلوگیری از آن ها مشکلی برای شما پیش آمد، می توانید به وسیله ارسال تیکت با کارشناسان آذرسیس در ارتباط باشید.

همچنین از شنیدن نظرات شما در مورد این وبلاگ آموزشی خوشحال خواهیم بود، زیرا از تعامل هرچه بیشتر با شما لذت می بریم.

حملات DDOS معمولاً چقدر زمان می برد؟

این حملات بر اساس حجم ترافیکی که ایجاد می کنند، می توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
اما تنها 10 دقیقه کافیست تا سرور شما از سمت حملات DDOS از کار بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *