آذرسیس

how to install mariadb on centos 7
5/5 - (2 امتیاز)

 نصب MariaDB در CentOS 7 از موضوعاتی است که برای کاربران می تواند کاربردی و مفید باشد. MariaDB سیستم پایگاه داده متن باز و رایگانی است که برای بازنویسی سرور دیتابیس MySQL توسعه یافته است. کاربران حوزه IT و هاستینگ می توانند این سیستم مدیریت پایگاه داده را همراه با زبان‌ها و APIهای متنوعی مثل پایتون، PHP و Java مورد استفاده قرار دهند. MariaDB می تواند یک گزینه عالی برای جایگزینی MySQL باشد. ما در این آموزش نحوه نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS 7 را برای شما بررسی خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مراحل نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS 7

در ادامه با نحوه نصب نسخه پایدار MariaDB  در RHEL/CentOS را مشاهده خواهید کرد. برای نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS 7 مراحل زیر را دنبال کنید. سیستم های Red Hat و CentOS 7.0 از پشتیبانی MySQL به MariaDB به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده پیش فرض برای تغییر وضعیت داده استفاده می کنند. توجه داشته باشید که در این آموزش به عنوان کاربر Root وارد سرور شده و از sudo برای اجرای تمام دستورات استفاده خواهیم کرد:

نصب MariaDB در CentOS 7

نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS 7

برای نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS7 مراحل زیر را دنبال کنید:

1- افزودن مخزن YUM به MariaDB

برای شروع، فایل مخزن YUM را برای سیستم های RHEL و CentOS شروع می کنیم:

vi/etc/yum.repos.d/MariaDB.repo

در توزیع CentOS 7

برای توزیع سنتوس می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

[mariadb]
name = MariaDB
baseurl = http://yum.mariadb.org/10.1/centos7-amd64
gpgkey=https://yum.mariadb.org/RPM-GPG-KEY-MariaDB
gpgcheck=1

در توزیع RHEL 7

برای توزیع RHEL از دستور زیر استفاده کنید:

[mariadb]
name = MariaDB
baseurl = http://yum.mariadb.org/10.1/rhel7-amd64
gpgkey=https://yum.mariadb.org/RPM-GPG-KEY-MariaDB
gpgcheck=1

2- نصب MariaDB در CentOS 7

هنگامی که مخزن MariaDB اضافه شد، می توانید به راحتی آن را تنها با یک دستور نصب کنید:

 yum install MariaDB-server MariaDB-client -y

نصب MariaDB در CentOS7

پس از  اتمام فرآیند نصب، بسته database server daemon را راه اندازی کرده و آنرا فعال کنید. با انجام اینکار در بوت بعدی نیز به صورت خودکار شروع به کار خواهد کرد:

systemctl start mariadb
systemctl enable mariadb
systemctl status mariadb

نصب MariaDB در CentOS7

3- ایمن سازی MariaDB در CentOS 7

اکنون زمان آن رسیده است که MariaDB را با انجام مراحلی مانند تنظیم رمز عبور root، غیرفعال کردن ورود به سیستم remote root، حذف پایگاه داده در نهایت بارگذاری مجدد امتیازات ایمن کنید:

mysql_secure_installation

پس از ایمن سازی سرور پایگاه داده، ممکن است بخواهید برخی از ویژگی های MariaDB مانند نسخه نصب شده، لیست آرگومان برنامه پیش فرض را بررسی کنید و همچنین به محیط دستور MariaDB وارد شوید:

 mysql -V
 mysqld --print-defaults
 mysql -u root -p

سرور مجازی ویندوز، سرور مجازی لینوکس، سرور مجازی ترید و میکروتیک از خدمات ارائه شده شرکت های میزبانی می باشد که امروزه سر و صدای زیادی در زمینه هاستینگ به پا کرده است. اما داشتن امنیت در کنار کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه یک سرور است که اهمیت زیادی دارد. اگر به دنبال این سرور ها هستید سری به وبسایت آذرسیس بزنید.

سخن آخر

جایگزینی MariaDB به جای MySQL در بین کاربران به دلیل کارآیی بالای آن رواج پیدا کرده است. اگر شما نیز به دنبال راهی برای ایجاد این تغییر هستید، هر چه سریع تر اقدام کنید. در این آموزش نحوه نصب MariaDB در CentOS 7 را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. از همراهی شما مخاطبان عزیز سپاس گذاریم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا داشتن هرگونه سوال در مراحل نصب MariaDB می توانید از قسمت ارسال نظرات در پایان مقاله با کارشناسان فنی آذرسیس در ارتباط باشید.

Share this Post

3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *