آذرسیس

نحوه نصب MariaDB در اوبونتو 22.04 - آذرسیس
5/5 - (3 امتیاز)

نحوه نصب MariaDB در اوبونتو 22.04 موضوع دیگری است که می خواهیم در یکی از آموزش های پیشرفته آذرسیس به آن بپردازیم. MariaDB در لیست محبوب ترین سرور های پایگاه داده قرار دارد که می تواند داده ها را در طیف های گسترده به اطلاعات ساختار یافته تبدیل کرده و  پایگاه داده ای متن باز است که امروزه به عنوان جایگزین مناسب برای MYSQL در بخش پایگاه داده به شمار می رود. از دلایل دیگر محبوبیت این سرور پایگاه داده، می توان به دارا بودن این پایگاه داده به موتور های ذخیره سازی، مجهز بودن به یک پایگاه داده رابطه ای برای دسترسی بیشتر و داشتن چندین پلاگین مهم اشاره کرد. اگر روش امنی برای نصب MariaDB در اوبونتو می خواهید مراحل نصب زیر را شروع به اجرا کنید!

آموزش نصب MariaDB در اوبونتو

پایگاه داده MariaDB، مبتنی بر SQL است که می تواند از پردازش داده به سبک ACID پشتیبانی کند. این پایگاه داده در میان سایر ویژگی هایی که ارائه می دهد، توانایی پشتیبانی از API های JSON، تکثیر داده های موازی، موتورهای ذخیره سازی مثل InnoDB ،MyRocs ،Spider ،Aria TokuDB Cassandra و MariaDB Column Store نیز دارد.

نحوه نصب MariaDB در اوبونتو 22.04

مراحل نصب MariaDB در اوبونتو 22.04

در اینجا به بررسی مراحل نصب MariaDB در اوبونتو می پردازیم، طریقه نصب بسیار ساده است و ما آن را بر روی کاربر روت اجرا می کنیم. حالا بیایید مراحل را بررسی کنیم:

پیش نیازهای نصب MariaDB

  1. سرور لینوکس که توزیع اوبونتو را اجرا کند
  2. کاربر Non-Root 
  3. مجهز به فایروال پیکربندی شده با UFW 

مرحله اول: نصب MariaDB در اوبونتو 

در ابتدا با اجرای دستور زیر، بسته های موجود در سرور اوبونتو را بروز کنید:

sudo apt update

مراحل نصب MariaDB در اوبونتو 22.04

حال بسته های بروز شده را با اجرای دستور زیر نصب کنید:

sudo apt install mariadb-server

با کمک این دستورات می توان MariaDB را نصب کرد، اما توجه داشته باشید که در این مرحله تعیین رمز عبور و تغییرات دیگر در پیکربندی انجام نمی شود. از آن جایی که پیکربندی به صورت پیش فرض انجام می شود، نصب MariaDB در اوبونتو می تواند فرآیندی ناامن باشد. برای رفع این مشکل از اسکریپتی استفاده خواهیم کرد که بتواند بسته سرور MariaDB را برای محدود کردن دسترسی به سرور و حذف حساب های استفاده نشده ارائه دهد.

مرحله دوم: پیکربندی MariaDB در اوبونتو

مرحله دوم نصب MariaDB در اوبونتو، اجرای اسکریپت امنیتی است، این اسکریپت می تواند برخی از گزینه های پیش فرض را با امنیت کمتر در مواردی مانند اجازه ورود کاربر Root یا کاربران Guest راه دور، تغییر دهد. دستور زیر را برای اجرای اسکریپت امنیتی اجرا کنید:

sudo mysql_secure_installation

مراحل نصب MariaDB در اوبونتو 22.04

با اجرای اسکریپت امنیتی، می توان کاربران را از طریق یک سری دستورات راهنمایی کرد و آن ها می توانند این دستورات را برای ایجاد تغییرات در گزینه های امنیتی برای نصب MariaDB در اوبونتو اجرا کنند. در اولین دستور از شما در خواست می شود تا رمز عبور اصلی پایگاه داده فعلی را وارد کنید. در صورتی که آن را را تنظیم نکرده اید، کلید Enter را برای تایید None بزنید.

مرحله سوم: ایجاد یک کاربر مدیریتی با احراز هویت توسط رمزعبور 

در این مرحله توانایی اجرا کردن MariaDB در سیستم عامل اوبونتو برای شما فراهم می شود. کاربر روت MariaDB به طور پیش فرض با استفاده از پلاگین Unix_socket شناسایی شده و اجازه ورود را کسب خواهد کرد. انجام این کار در بسیاری از موارد امنیت و قابلیت استفاده بیشتر را فراهم می کند، اما توجه داشته باشید در مواردی که نیاز به گرفتن مجوز برای حقوق مدیریتی یک برنامه (مانند PHPMyAdmin) است، مسئله کمی پیچیده خواهد شد.

از آن جایی که سرور از یک حساب Root برای انجام فعالیت هایی مانند ایجاد گزارش، راه اندازی و توقف سرور استفاده می کند، بهتر است جزئیات احراز هویت حساب روت را تغییر ندهید. به جای تغییر حساب روت، به کاربران توصیه می کنیم تا یک حساب مدیریتی جداگانه برای دسترسی با رمز عبور ایجاد کنند. یک حساب کاربری جدید به نام Admin، با همان قابلیت های حساب روت ایجاد کنید و سپس آن را برای احراز هویت رمزعبور پیکربندی کنید. دستور MariaDB را در ترمینال خود اجرا کنید:

sudo mariadb

یک کاربر جدید با امتیازات Root، نام کاربری و رمزعبور را تغییر دهید تا با تنظیمات مورد نظر مطابقت داشته باشد:

GRANT ALL ON *.* TO 'admin'@'localhost' IDENTIFIED BY 'password' WITH GRANT OPTION;

با اجرا دستور زیر از در دسترس بودن و ذخیره کاربران در Session مطمئن خواهید شد، همچنین توانایی پاک کردن امتیازات نیز برای شما فراهم خواهد شد:

FLUSH PRIVILEGES;

با این دستور می توانید از محیط MariaDB خارج شوید:

exit

در آخر، شما می توانید MariaDB نصب شده را تست کنید.

مرحله چهارم: تکمیل فرآیند نصب MariaDB در اوبونتو

وقتی MariaDB از یک منبع پیش فرض نصب شود به طور خودکار در برنامه نیز اجرا خواهد شد. می توانید برای تست وضعیت نصب دستور زیر را اجرا کنید:

sudo systemctl status mariadb

پس از اجرای دستور، اگر Mariadb اجرا نشد با کمک دستور Sudo Systemctl Start MariaDB امکان اجرای برنامه برای شما فراهم می شود.

مراحل نصب MariaDB در اوبونتو 22.04

برای بررسی بیشتر، با استفاده از ابزار MySQLAdmin به پایگاه داده متصل شوید، این ابزار به عنوان یک کلاینت عمل خواهد کرد. یعنی به شما این اجازه را می دهد تا دستورات مدیریتی را اجرا کنید. برای مثال دستور زیر امکان متصل شدن  با استفاده از Unix Socket به MariaDB به عنوان روت برای شما فراهم می کند تا بتوانید نسخه مورد نظر را بازگردانید.

sudo mysqladmin version

اگر می خواهید که دسترسی کامل به سرور داشته باشید نیاز است که به یک سرور مجازی لینوکس دسترسی داشته باشید! آذرسیس ارائه دهنده سرور مجازی لینوکس با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه است که برای خرید می توانید به وب سایت آذرسیس مراجعه کنید. خبر خوب این که با خرید از وب سایت، خدمات کانفیگ برای شما به صورت رایگان انجام خواهد شد!

سخن آخر

با توجه به آنچه که در مراحل ذکر شده این راهنما مشاهده نمودید، تیم آذرسیس در این مقاله نحوه نصب MariaDB در اوبونتو را به صورت 0 تا 100 بررسی کرده و با استفاده از اسکریپت Mysql_Secure_Instalation، که همراه آن نصب شده بود، سیستم خود را ایمن ساختیم. همچنین برای شما این گزینه را فراهم کردیم تا یک کاربر مدیریت جدید ایجاد کنید که از احراز هویت رمزعبور قبل از آزمایش عملکرد سرور MariaDB استفاده می کند. از اینکه ما را در این مقاله آموزشی همراهی کردید سپاسگزاریم. برای آشنایی بیشتر با تیم و نحوه ارائه خدمات هاستینگ آذرسیس در داخل ایران می توانید از مراجعه به وب سیت رسمی آذرسیس و مطالعه صفحات ما شروع کنید. قطعاً شگفت زده خواهید شد!


3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *